I vrapci na grani znaju da su ključne riječi (keywords) osnova kvalitetne optimizacije svake web stranice.
Istraživanje ključnih riječi je jedna od prvih aktivnosti koje je potrebno provesti ako želimo da se što bolje pozicioniramo na pretraživačima, a s obzirom da većina ljudi klikne (i završi tamo) na prvi rezultat koji im pretraživači preporuče, od kritične važnosti je da upravo naša stranica bude prva (ili barem jedna od prvih) koju će korisnik otvoriti. O tome, uostalom, ovisi i opstanak na internetu. Za neke tržišne segmente u kojima je konkurencija jako niska, to i nije toliki problem, ali konkurencija na online tržištu postaje sve snažnija, a samim time se i istraživanje ključnih riječi nameće kao nužnost, a ne kao jedna od simpatičnih mogućnosti.
Rangiranje ključnih riječi od kritične je važnosti u online svijetu, ali već tu dolazimo do prve zamke u koju mnogi upadaju. Naime, u online svijetu vrijedi zlatno pravilo kvaliteta>>>kvantiteta. Istraživanje ključnih riječi ne podrazumijeva aktivnosti kojima će se privući bilo kakvi posjetitelji, većrelevantni posjetitelji zbog čega je bitno pronaći prave ključne riječi. Ako se bavite prodajom ručnih kružnih pila, onda vam posjetitelji koji su na vašu web stranicu došli u potrazi za pilates opremom neće mnogo značiti, ma koliko vam veliki broj posjetitelja imponirao. Broj posjetitelja na neku web stranicu jedna je od najvarljivijih statistika koja ne govori previše, a na kraju dana, jedino pitanje koje ćete si postavljati neće biti “koliko je posjetitelja bilo” već “tko su oni bili” i “što su napravili”.
Privlačenje relevantnih posjetitelja je ono što istraživanje ključnih riječi čini toliko bitnim. Riječ je o procesu koji zahtijeva dosta vremena, ali on je itekako isplativ ako ga se ispravno odradi. Srećom, za početak, internet vam nudi pregršt opcija koje će vam dati potreban vjetar u leđa.
Back to basics
Kako biste počeli s procesom istraživanja ključnih riječi, uzmite olovku i papir i bacite se na posao. U ovoj fazi bitno je da stvorite generalnu ideju o tome što želite postići. Odgovorite na pitanja:
- Tko smo/što smo?
- Što želimo postići?
- Tko su naši klijenti i što žele?
- Tko su naši potencijalni klijenti i što žele?
Nakon što ste sastavili opsežnu listu odgovora na ova pitanja, imat ćetegeneralnu ideju o tome kako pristupiti ciljanoj publici. Naravno, ta ciljana publika nije ista za sve, ali što više informacija i ideja o njima imate, to ćete lakše pristupiti izradi liste ključnih riječi. Ovaj proces, iako se mnogim ljudima doima trivijalnim, je iznimno bitan. Veliki broj ljudi se, ma koliko bili sigurni u ideju da poznaju svoju ciljanu publiku i bez razmišljanja o tome, neugodno iznenadi kad se susretnu sa statistikama koje govore suprotno. Ne shvaćajte ovaj dio olako.
S generalnom idejom o preferencijama vaše ciljane skupine, bilo bi dobrosastaviti listu generalnih “klastera”, odnosno pojmova pod čijim će se krovom sastavljati detaljnija lista ključnih riječi. Ako se bavite prodajom sadnica, klasteri, na primjer, mogu biti “orašasti plodovi”, “mahunarke”, “agrumi” itd., a zatim, u svaki klaster dolaze individualne ključne koje se odnose na pojmove koji pripadaju svakom klasteru.
Iako ovaj korak nije nužan, on će vam svakako olakšati posao, pogotovo ako se susrećete s ogromnom količinom ključnih riječi, jer će vam omogućiti sastavljanje logički dobro strukturirane tablice gdje ćete sve imati na dohvat ruke.
Istraživanje ključnih riječi
S konkretnom listom ideja o ponašanju ciljane publike, možemo se baciti na glavni dio – istraživanje ključnih riječi. Srećom po nas, internet nam danas omogućava korištenje hrpe alata koji nam taj proces olakšavaju, a da sreća bude još veća – veliki broj tih alata je besplatan ili ima nekakav vremenski ograničenog besplatnog korištenja.
Prvi alat koji je potrebno spomenuti je Google Keyword Planner koji je relativno brzo postao industrijski standard za analizu ključnih riječi. U pravilu, premda je riječ o iznimno jakom alatu, Googleov Keyword Plannerne bi trebao biti jedini alat kojeg se koristi za istraživanje ključnih riječi, pogotovo za organsko istraživanje jer je njegova korist najviša kada ga se koristi za sastavljanje AdWords strategije.
Google Trends je, uz Keyword Planner, još jedan nezaobilazan alat koji prikazuje kretanje interesa za ključnim riječima u određenom razdoblju te pruža mogućnost prognoze (nije dostupno za sve ključne riječi) i usporedbe kretanja interesa za više različitih ključnih riječi. Ovo je jako koristan alat za određivanje koliko je određena ključna riječ uopće relevantna te donošenja prognoza o njenom stanju u budućnosti.
Soovle, premda neuglednog izgleda, simpatičan je i besplatan alat za pronalazak ključnih riječi na različitim tražilicama koji momentalno dajesimultane prijedloge na više njih. Iako Soovle neće biti alat koji će definirati vašu strategiju, može poslužiti kao dobar izvor ideja za daljnju potragu i analizu.
KeywordTool još je jedan zgodan alat za brzo generiranje masovnog broja ključnih riječi. Princip je jednostavan. Dovoljno je upisati ključnu riječ i alat će izbaciti listu ključnih riječi, ali i njihovih prefiksa te sufiksa, poredanih po abecednom redu.
Ubersuggest je još jedan fantastičan i besplatan alat koji vam u kratkom vremenu omogućuje kreiranje goleme liste ključnih riječi te omogućuje daljnju analizu svake ključne riječi zasebno.
Nakon što ste se oboružali alatima, vrijeme je da posegnete za svojom listom klastera i bacite se na posao. Za svaki klaster istražite ključne riječi koje su vam relevantne. Uz dovoljno truda trebali biste složiti pozamašnu listu relevantnih ključnih riječi, ali tu priča još ne staje. Sve te ključne riječi potrebno je analizirati koristeći Google Keyword Planner i Google Trends kako bi filtrirali “smeće” od kvalitetnih ključnih riječi. Keyword Planner vam govori koje ključne riječi su iznimno kompetitivne i za koje je teško ostvariti dobro pozicioniranje te koje su ključne riječi u potpunosti neupotrebljive.
Osobno preferiram i korištenje Seo Quake add-ona – odličnog add-ona za Firefox koji će, kada je uključen, pokazati hrpu zanimljivih rezultata kod svih vaših pretraživanja. Seo Quake će, baš kao i Keyword Planner, pokazati koje su ključne riječi dobro rangirane, a pagerank koji se kreće od 0 do 10 će pokazati koliko ih Google smatra relevantnima. Što je pagerank viši, to je manja mogućnost da ćete se izboriti za svoje mjesto pod suncem kada je ta ključna riječ u pitanju. Ovisno o vašoj volji, znanju i količini vremena, tabrojka će za vas varirati, ali za većinu korisnika, smatram da bi bilo najpametnije kloniti se onih ključnih riječi za koje je pagerank viši od 4 iako je to stav koji je definitivno potrebno uzeti s rezervom.
Ponavljajte taj proces koliko god je potrebno kako bi došli do zadovoljavajuće liste ključnih riječi. Kolika će ta lista biti, to opet ovisi o vama, ali ona se uglavnom kreće između 5 i 20 ključnih riječi. Ovo su napokon vaše ključne ključne riječi :).
Što dalje?
Sastavljanje liste ključnih riječi ne znači da je vaš posao gotov. Naprotiv,zabava tek počinje. Sada dolazi trenutak u kojem morate svo sakupljeno znanje o ključnim riječima iskoristiti kako bi kreirali content koji će pametno raspoređenim ključnim riječima utjecati na rangiranje vaše stranice, ali i koji će kvalitetom zadržavati korisnika.
Neovisno o tome što za vas kvalitetan content podrazumijeva, bilo da ste prodavač koji nudi šture i tehničke opise proizvoda ili ste putopisac čiji postovi imaju desetke tisuća riječi, sve liste ključnih riječi ne znače puno ako nisu dobro implementirane u sadržaj.
Nabijanje ključnih riječi, poznatije i kao keyword stuffing, sada je već poprilično zastarjela tehnika optimiziranja sadržaja koja može dovesti do drastičnog penaliziranja web stranica ako se otkrije, a u slučaju da znate kako to uspješno napraviti, ovaj članak ionako nije za vas. Za većinu ljudi koji ne žele pronalaziti propuste u poprilično kompleksnim algoritmima popularnih pretraživača, stvaranje kvalitetnog i relevantnog sadržaja koji je strukturiran oko ključnih riječi je recept za uspjeh.
U svakom slučaju, ova faza ponajviše ovisi o vama i vašim ciljevima te vrsti sadržaja kojeg plasirate. Imajte na umu da istraživanje ključnih riječi ne znači da je posao završen niti ključne riječi mogu dati definitivan odgovor na to kakav sadržaj treba kreirati, no, dobrom kombinacijom ključnih riječi i poznavanjem tržišta, spremni ste na gotovo sve izazove.