upnja preko interneta u posljednjih je nekoliko godina postala „novo normalno“. Online kupnja posebno je došla do izražaja kada je svijet poharala pandemija. Brojni trgovci bili su primorani zatvoriti vrata svojih trgovina pa su u tom periodu zarađivali samo oni koji su na vrijeme prepoznali važnost posjedovanja webshopa.
Prema istraživanju koje je proveo Eurostat, Hrvatska spada u skupinu zemalja EU u kojima se online kupnja najsnažnije proširila među korisnicima interneta u proteklih pet godina. [Izvor: Eurostat]. Predviđa se kako će broj Hrvata i Hrvatica koje kupuju online iz godine u godinu sve više rasti.
Inspirirani činjenicom kako webshop postaje trgovinom budućnosti, razmišljate o tome da prebacite svoje poslovanje na internet?
Znamo da vam pokretanje internet trgovine zvuči kao znanstvena fantastika, zato smo zasukali rukave i stvorili najdetaljniji vodič za otvaranje webshopa na koji ste ikad naišli.
- Registracija poslovnog subjekta
- Skladištenje robe i minimalni tehnički uvjeti
- Računovodstvo
- Odabir platforme za izradu webshopa
- Responzivnost webshopa
- Naziv webshopa
- Hosting i domena
- Odabir načina plaćanja
- Dostava proizvoda
- Izrada fotografija proizvoda
- Opisi proizvoda
- Vođenje webshopa
- Marketing
Registracija poslovnog subjekta
Prvi korak kod pokretanja internet trgovine je registracija poslovnog subjekta, odnosno otvaranje obrta ili tvrtke. Nakon toga je potrebno registrirati djelatnost za obavljanje trgovine pri čemu u registar djelatnosti, uz osnovnu djelatnost, obavezno upisujete i djelatnost internet trgovine te usluge informacijskog društva. U slučaju da već imate otvoreni obrt ili tvrtku, tada prvi korak zanemarite. Na vama je samo da registrirate djelatnost kao što smo prethodno spomenuli.
Djelatnost upisujete u sudski registar trgovačkog suda u mjestu na kojem se nalazi sjedište tvrtke, a u tome će vam pomoći javni bilježnik. S druge strane, ako imate obrt, djelatnost upisujete u obrtni registar upravnog tijela prema sjedištu obrta – zahtjev možete predati online.
Prodaja putem interneta regulirana je brojnim zakonima pa vam savjetujemo da dobro proučite sljedeće zakone kako biste mogli poslovati u skladu s njima te kupcima pružili sve potrebne informacije:
- Zakon o trgovini
- Zakon o zaštiti potrošača
- Zakon o obveznim odnosima
- Zakon o elektroničkoj trgovini
- Zakon o elektroničkim komunikacijama
- Zakon o alternativnom rješavanju potrošačkih sporova
No znamo da je čitanje zakona svima tlaka pa smo zato odlučili izdvojiti nekoliko izuzetno važnih informacija i popisali ih u nastavku.
Prema Zakonu o elektroničkoj trgovini na webshopu morate istaknuti:
- osnovne podatke vaše tvrtke (naziv, sjedište, kontakt adresu, porezni broj, broj javnog registra u koji je upisana vaša djelatnost te pojedinosti o nadležnom tijelu ako djelatnost podliježe službenom nadzoru)
- podatke o cijenama uz naznaku jesu li uključeni troškovi dostave, poreza ili neki drugi troškovi
- predugovorne informacije (opći uvjeti kupnje)
S druge strane, Zakon o trgovačkim društvima propisuje da na webshopu obavezno moraju stajati sljedeći podaci:
- naziv i sjedište banke ili druge kreditne institucije kod koje imate račun te broj računa
- iznos temeljnog kapitala (vrijedi za d.o.o.)
- ukupan broj izdanih dionica, prezimena i najmanje jedno ime člana uprave (vrijedi za d.d.)
- ime izvršnog direktora i predsjednika nadzornog odbora društva osoba (vrijedi za j.t.d., k.d. i g.i.u)
Svakako provjerite jeste li istaknuli sve ove podatke jer u suprotnom možete platiti kaznu u iznosu do čak 50.000 kuna.
Naravno, ne zaboravite i na GDPR, odnosno pravila o privatnosti koja uključuju privolu za prikupljanje osobnih podataka.
Skladištenje robe i minimalni tehnički uvjeti
Pitate se je li vam potrebno skladište za webshop? Skladište vam neće trebati ako planirate prodavati usluge, digitalni sadržaj (PDF knjige) ili robu koja će kupcu dolaziti direktno od dobavljača (engl. dropshipping).
U ostalim slučajevima skladište mora postojati. Minimalna površina skladišta za webshop je 6 metara kvadratnih, a samo skladište mora zadovoljiti minimalne tehničke uvjete (MTU).
Ukoliko već imate fizičku trgovinu i skladište s minimalnim tehničkim uvjetima, tada ne trebate dodatni MTU već koristite postojeći.
Ako to nije slučaj, morat ćete podnijeti zahtjev za minimalne tehničke uvjete. Gdje? U Službi za gospodarstvo i imovinsko-pravne poslove (Ured državne uprave).
Zahtjev za minimalne tehničke uvjete mora sadržavati:
- presliku rješenja o upisu u registar ovlaštenog tijela
- potpisani zahtjev za utvrđivanje MTU
- dokaz o pravu korištenja prostora (vlasnički list i ugovor o zakupu)
- dokaz da se građevina može koristiti, odnosno izdati rješenje za obavljanje djelatnosti
- dokaz o izvršenoj uplati upravne pristojbe
- dokaz o ispunjavanju uvjeta poslovnog prostora temeljem posebnih propisa:
- uporabna dozvola tiskana sukladno člancima 136., 182. ili 184. novog Zakona o gradnji
- akti i dokumenti sukladno člancima 175.st.6. Zakona o gradnji (ako se objekt nalazi u povijesno kulturnim objektima uz prethodno odobrenje od strane Gradskog zavoda za zaštitu spomenika kulture i prirode)
- izvješće o ispravnosti električnih instalacija, izvješće o nepropusnosti plinskih instalacija i ispravnosti plinskog trošila (ako se nalazi u poslovnom prostoru) te izvješće o higijenskoj ispravnosti vode za piće
Dobra vijest je da zahtjev za MTU možete izvršiti online putem web stranice mingo.hr. Ovdje ćete pronaći i zahtjev te upute za uplatu.
Računovodstvo
Svaka tvrtka mora imati računovodstvo. Pritom ne postoji zakon koji vas obvezuje da morate sklopiti ugovor s računovodstvenim servisom što znači da računovodstvene obveze možete obavljati sami. Naravno, uz uvjet da imate potvrdu, odnosno certifikat koji potvrđuje vaše računovodstveno znanje.
Danas postoje brojni tečajevi iz područja računovodstva pa tako možete završiti tečaj i biti sam svoj majstor. Tada prijavljujete sami sebe kao računovodstvenog radnika unutar tvrtke.
Odabir platforme za izradu webshopa
Sada kada ste se pozabavili zakonima, vrijeme je za odabir platforme, odnosno CMS sustava. Jednostavno rečeno, CMS je program preko kojeg ćete dodavati i uređivati sadržaj na webshopu.
Ovdje možete birati između dvije opcije. Jedna je da unajmite programera koji će webshop izraditi od početka, baš onako kako ste zamislili. Prednost tzv. custom made izrade webshopa je ta što imate više slobode oko izrade i kasnijih dorada samog webshopa. Druga opcija je da kupite gotovo rješenje i prilagodite ga prema vašim potrebama. Vjerojatno već slutite kako ovdje imate manje slobode prilikom uređivanja nego li je to slučaj s custom made webshopom. No, ako ste početnik i želite testirati razne ideje, tada je kupnja gotovog rješenja najbolji izbor budući da je ta opcija mnogo jeftinija u odnosu na custom made rješenje.
Neke od najpopularnijih platformi za izradu webshopa su:
Responzivnost webshopa
Znate li da se više od 50% ljudi na internet spaja putem mobitela?
Kako bi svojim potencijalnim kupcima olakšali razgledavanje i kupnju svojih proizvoda, potrebno je webshop napraviti responzivnim. To znači da je dizajn webshopa prilagođen uređaju, odnosno veličini ekrana na kojem se ona učitava. Primjerice, desktopu, tabletu ili mobitelu.
U slučaju da vaš webshop nije responzivan, tražilice će vas „kazniti“ lošim rankingom čime se smanjuje šansa da potencijalni kupci slete na vaš webshop.
Naziv webshopa
A sada slijedi nešto kreativniji dio. Vrijeme je za odabir imena internet trgovine! Oko imena se valjda dobro potruditi jer ono ostaje u sjećanju kupaca. Savjetujemo vam da ime bude kratko i lako pamtljivo te da se po njemu može naslutiti čime se bavite.
Bavite li se prodajom ženskih cipela, tada svoj webshop možete nazvati ženskecipele.hr. Osim što će po nazivu odmah biti jasno što prodajete, također ćete se odlično rangirati na tražilicama za pojam ženske cipele.
Napomena: Naziv webshopa može biti jednak nazivu tvrtke, a može biti i različit.
Hosting i domena
Kad odaberete ime internet trgovine, trebat će vam domena i hosting. Domena je naziv webshopa, a izgleda ovako www.pisalica.com. S druge strane, hosting je zakupljeni dio servera na kojem se nalazi sam webshop. Domena ne može funkcionirati bez hostinga jer on osigurava mjesto na internetu.
Provjerite je li domena koju želite slobodna. Kako? U bilo kojoj agenciji koja se bavi zakupom hostinga i domena. Ukoliko će se webshop zvati isto kao i tvrtka (uz uvjet da tvrtka ima sjedište u RH), tada domenu .hr možete dobiti besplatno putem Carneta.
Odabir načina plaćanja
Ovisno o vrsti proizvoda koji prodajete te kome ga zapravo prodajete, potrebno je razmisliti i o načinima plaćanja. Pritom se važno pridržavati i pravila koja se odnose na fiskalizaciju.
U nastavku donosimo najčešće načine plaćanja i odgovore na pitanja što je potrebno fiskalizirati, a što ne:
- plaćanje pouzećem – kupac plaća robu prilikom preuzimanja, dostavna služba prima novce i dostavlja vama; račun se ne fiskalizira; u slučaju da sami dostavljate kupcu robu, tada je potrebno dostaviti račun bez obzira radi li se o gotovinskom ili kartičnom plaćanju; račun se fiskalizira
- plaćanje po ponudi – kupac robu plaća uplatnicom ili internet bankarstvom; po završetku kupnje kupac prima ponudu za plaćanje, a vi mu dostavljate robu po primitku uplate; račun se ne fiskalizira
- PayPal – popularan način plaćanja kod svih velikih i poznatih web trgovina; PayPal ne podržava plaćanje u kunama, već je sve cijene potrebno izraziti u eurima te napraviti konverziju cijena prema središnjem tečaju HNB-a; račun se ne fiskalizira
- kartično plaćanje – kupac plaća robu karticom; za implementaciju kartičnog plaćanja, potrebno je sklopiti ugovor s posrednikom između vaše web trgovine i banke (engl. payment gateway); svrha payment gatewaya je primiti podatke o kreditnoj kartici, obraditi transakciju i vratiti kupca na webshop; među popularnim i pouzdanim posrednicima svakako su WSPay, T-Com PayWay, CorvusPay, PayPal; nakon potpisivanja ugovora, posrednik će vas uputiti u sljedeće korake za korištenje usluge, kao i obavijestiti o cijeni same usluge; račun se fiskalizira
Prema podacima istraživanja koje je provela Udruga eCommerce Hrvatska trenutno je najpopularniji oblik plaćanja karticom (39%), dok je drugo mjesto zauzelo (34%) plaćanje pouzećem.
Iako je najveći broj ispitanika odgovorio da najviše voli plaćati karticom, mnogi web trgovci tvrde kako je najpopularniji oblik plaćanja još uvijek plaćanje pouzećem.
Prema prethodno spomenutom istraživanju, čak 60% kupaca je razlog plaćanja pouzećem naveo strah od krađe podataka, dok je 22% njih kao razlog naveo nedostatak volje za traženjem kartice i utipkavanjem podataka za kupovinu.
Danas je također sve popularniji oblik plaćanja KeksPayom pa razmislite i o toj opciji. Važno je uvijek biti u korak s trendovima jer u suprotnom gubite kupce.
Dostava proizvoda
Sljedeće pitanje koje morate riješiti je dostava robe. Preporučamo vam da istražite i napišete popis dostavnih službi te odaberete onu koja je brza i pouzdana. Pritom provjerite kvalitetu korisničke podrške koju pruža pojedina dostavna služba te postoji li sustav za praćenje paketa.
Zaista budite pažljivi kod odabira dostavne službe jer o njihovoj kvaliteti ovisi zadovoljstvo vaših kupaca. Zamislite sljedeću situaciju. Bavite se prodajom dječjih igračaka i potpisali ste ugovor s određenom dostavnom službom. Kupcima paket stiže sa zakašnjenjem, a sam paket, kao i roba unutar paketa je oštećena. Možda će vam kupci progledati kroz prste, no ponovi li se češće ova situacija, budite sigurni da ćete ih izgubiti.
Osim kvalitetnog pakiranja, kupcima sve važnije postaje i izgled paketa. Žele da paket izgleda lijepo te da njegovo otvaranje bude posebno iskustvo. Zato sve više tvrtki uvodi eco friendly pakiranja, personaliziraju pakete, stavljaju thank you kartice unutar paketa i sl.
Cijenu dostave možete uključiti u proizvode i kupcima komunicirati kao da je dostava besplatna ili ponuditi besplatnu dostavu iznad određenog iznosa. Primjerice, za narudžbe iznad 250 kuna, dostava gratis.
Najpopularnije dostavne službe u Hrvatskoj su GLS, DPD, Hrvatska pošta i Overseas Express.
Izrada fotografija proizvoda
Bez obzira na to planirate li prodavati proizvode ili usluge, potrebno je odrediti kategorije, pripremiti fotografije, opise proizvoda ili usluga te istaknuti njihovu cijenu.
Ovdje veliku ulogu imaju same fotografije jer o njima ovisi hoće li kupac kupiti proizvod ili ne. Primjerice, stavite li na webshop mutnu fotografiju plišanca, teško da će ga netko kupiti. S druge strane, ako stavite kvalitetnu fotografiju koja jasno prikazuje plišanca, vjerojatnost za kupnju tog plišanca se povećava. Posebno ako k tome postoje fotografije plišanca sa svih strana ili fotografije nekih detalja po kojima je plišanac poseban.
Zašto vam to sve govorimo? U posljednje vrijeme, među mladima je popularna aplikacija Google Lens. Ova aplikacija funkcionira na način da pofotkate željeni proizvod i prema toj fotografiji Google izbaci slične rezultate. Dakle, ako pofotkate majicu svoje prijateljice preko te aplikacije, Google će vam izlistati fotografije istih ili sličnih majica. Tako dolaze do informacija o trgovinama i webshopovima koji nude istu ili sličnu majicu.
Izradu fotografija možete prepustiti profesionalcu ili ih možete izraditi sami. U današnje vrijeme vrlo je lako napraviti kvalitetne fotografije i putem mobilnog uređaja.
Važno! Prilikom postavljanja proizvoda na webshop, ne zaboravite optimizirati fotografije. Koristite ključne riječi koje bi potencijalni kupci mogli pretraživati, a vezane su uz proizvode koje nudite. Optimizacijom fotografija bolje ćete se rangirati na tražilicama i time povećati šanse da potencijalni kupci dođu na vaš webshop.
Opisi proizvoda
Još jedna stavka za dosezanje veće publike svakako su kvalitetni opisi proizvoda. Zamislite situaciju da kupujete laptop. Potpuno identični laptop pronašli ste na dva različita webshopa. Na jednom od njih stajale su fotografije laptopa i detaljan opis. I na drugom webshopu stajale su fotografije, ali je opis bio veoma štur. Na kojem ćete webshopu napraviti narudžbu? Sigurni smo da na prvom.
Iako mnogi zanemaruju opise proizvoda, oni su veoma, veoma bitni. Kada uđete u trgovinu, vi možete bez problema pitati prodavača što vas zanima. Preko interneta to ne možete. Stoga je važno unaprijed razmisliti s kojim izazovima bi se potencijalni kupci mogli susresti te u opisima proizvoda odgovoriti na njih.
Osim tehničkih podataka, opise proizvoda obogatite pričama u kojima se potencijalni kupci mogu prepoznati. Također, opišite kako će taj proizvod pomoći kupcu ili olakšati mu izazove s kojima se susreće.
Potrudite se da opisi proizvoda budu detaljni i optimizirani za tražilice. U opise proizvoda uključite ključne riječi kako bi se što bolje rangirali na tražilicama i kako bi vas potencijalni kupci što lakše pronašli.
Vođenje webshopa
Vaš webshop konačno je ugledao svjetlo dana! No ovdje priča ne staje. Želite li ostvariti dobre rezultate, o webshopu trebate brinuti kao o i fizičkoj trgovini. Ovisno o kompleksnosti samog webshopa, može ga voditi jedna ili više osoba. Pritom je potrebno voditi računa o zalihama proizvoda kako se ne bi doveli u situaciju da kupac naruči proizvod, a taj isti proizvod više nije dostupan na vašem webshopu.
Marketing
Zadnja, ali i ne manja važna stavka je marketing, odnosno oglašavanje. Bez toga, teško da ćete doći do željenih rezultata. To je kao da napravite najbolji brod na svijetu, ali on stoji u luci. Oglašavanjem ćete taj brod gurnuti u more kako bi mogao slobodno ploviti (čitajte: kako bi vas potencijalni kupci što lakše pronašli).
Drugim riječima, možete imati najbolje i najpristupačnije proizvode na webshopu, no bez posjetitelja, on je poput prazne trgovine. Zato obavezno pripremite budžet za promociju na internetu i društvenim mrežama.
Želite li postići najbolje rezultate, svakako vam preporučamo višekanalno oglašavanje. Kao što i samo ime kaže, riječ o oglašavanju putem više kanala. Primjerice, putem oglašavanja na internetu (Google Ads oglašavanje) i oglašavanja na društvenim mrežama.
Za poslovanje putem webshopa svakako je važan i e-mail marketing. Naime, putem e-mail automatizacije možete podsjetiti kupce da su ostavili proizvode u košarici, a još ih uvijek nisu naručili te im povremeno dati neke pogodnosti kojima se može potaknuti kupnja.
Izvor: pisalica.hr