Uzbudljiva godina u digitalnome marketingu je za nama, a od 2016. ne očekujemo ništa manje. Kojim ćemo se tehnologijama služiti, kako ćemo komunicirati i na koje će se načine kompanije obraćati svojim korisnicima? To i mnogo više predviđamo u novome blogpostu o trendovima koje očekujemo sljedeće godine.
Kvalitetnija integracija onlinea i offlinea
Digitalna prisutnost branda nikad nije bila otok u odnosu na ostale marketinške aktivnosti kompanije pa tako neće biti niti nadolazeće godine. Novost je činjenica da će integracija offline i online aktivnosti biti još konkretnija i nerazdvojnija. Komunikacija na online kanalima bit će konzistentnija i kvalitetnije povezana s onima offline, ne samo idejno, nego i u praksi. Pritom je bitno da rezultat integracije marketinških aktivnosti bude koherentna priča s razumljivim porukama te da svi elementi kampanje podupiru jedni druge na konzistentan način.
Inovativnost
Za uspješnost kampanje neće biti ključan pozamašan budžet koliko dobra, svježa i inovativna ideja. U godini pred nama, kada je sve “već viđeno”, kreativno razmišljanje postaje sve izazovnije, ali ne i nemoguće, ako mu se pristupi na pravi način – s mišlju da se ideja ne rađa, nego razvija! U 2016. godini jedan od najvažnijih kriterija koje će ideja morati zadovoljiti su korisnici: da je prepoznaju, s njome se poistovjete te da ih emotivno involvira. Osim same ideje, koja će biti temelj uspješne kampanje, kvalitetna realizacija pola je posla, a to uključuje strateško planiranje i kvalitetnu provedbu. U tom kontekstu iznimno je važno pratiti sve promjene koje se događaju na društvenomrežnome obzoru, kao i implementiranje novih opcija, značajki i mogućnosti koje gotovo svakodnevno uvode popularni servisi.
Real time marketing
Real time marketing nije novost pa smo imali prilike vidjeti više uspješnih kampanja koje su temeljene na pojedinome trenutku, trendu ili struji u online komunikaciji. No, ono što u 2016. možemo očekivati je da će se korisnici mnogo više angažirati s (njima relevantnima) real time porukama. Samim time kompanije će ulagati znatno veće napore u osmišljavanje strategija usmjerenih na plasman poruka unutar aktualnih događanja i trendova, kao i sadržaja koji će privući i – ono što je najvažnije – zadržati pozornost korisnika.
Instant messaging servisi
Facebook i ostale društvene mreže možda su još uvijek jedan od najpopularnijih vidova online komunikacije, ali mlađa populacija već ih je odavno apsolvirala te se u potrazi za većom razinom privatnosti i “kontroliranim” okruženjem sve više okreće instant messaging servisima(Viber, WhatsApp, Messenger, Snapchat), što marketingašima otvara i neke nove puteve. Primjerice, Snapchat koji se oslanja na “privremenost” pruža mogućnost kreiranja kampanja koje mlađoj generaciji nude sažet, dinamičan i ekskluzivan sadržaj – npr. u obliku fotografija i teasera novih proizvoda koji traju nekoliko sekundi. S druge strane, Facebook već testira opciju Messenger for Business koja omogućuje personaliziraniju komunikaciju korisnika s brandovima i tvrtkama te rješavanje upita po principu live chata. Rast popularnosti instant messaging servisa rast će i u 2016. godini, pri čemu će se pred marketingaše postaviti izazovi u kreiranju dinamičnoga sadržaja koji će privući pozornost generacije koja danas sve konzumira “u hodu”.
Digitalni asistenti
Kada govorimo o SEO tehnikama, najprije nam na pamet pada Google i optimizacija sadržaja za njegovu popularnu tražilicu, ali neki novi servisi i tehnologije pokazuje nam kako bi pojam SEO-a mogao uskoro postati mnogo širi. Novosti donose digitalni asistenti – Appleova Siri, Microsoftova Cortana te Facebookov Messenger M. Digitalni asistenti koriste konverzacijski pristup i pružaju odgovore u kratkome roku, a informacije ne traže samo putem standardnih web izvora. Ipak, digitalni asistenti “konzultiraju” i klasične tražilice, odnosno za određene upite upućuju korisnike na web stranice na kojima se nalaze željene informacije. Kako prilagoditi SEO prakse usponu digitalnih asistenata? Stručnjaci savjetuju korištenje konverzacijskoga jezika u svojemu sadržaju, korištenje što više fotografija i videa, prisutnost i redovitu aktivnost na svim relevantnim društvenim mrežama te optimizaciju sadržaja za mobilne uređaje. Pritom je bitno imati na umu i “sitnice” koje se možda uzima zdravo za gotovo – točne i ažurirane podatke o tvrtkama, adrese, kontakt-brojeve itd.
Personalizacija
Personalizacija će biti jedan od ključnih prioriteta u digitalnome marketingu u 2016. godini. Korisnici proizvoda i usluga sve će više zahtijevati poruke, ponude, informacije i sadržaje koji su prilagođeni upravo njima, njima kao pojedincima ili skupinama korisnika s istim ili vrlo sličnim interesima i potrebama. Kompanije će usmjeravati veće napore u otkrivanje želja i potreba svojih pojedinih segmenata svojih korisnika kako bi im pružile personalizirane i njima relevantne te prilagođene sadržaje, a iznimno je važno pružiti ih pravodobno.
Nosivi uređaji
Sve veća popularnost nosivih uređaja (wearables) otvara mogućnosti za nove načine digitalnoga marketinga. Iako je primjena tih tehnologija tek u začecima i njihova masovnija primjena očekuje se u idućih nekoliko godina, u 2016. kompanije će svakako pomnije ispitivati marketinške mogućnosti koje im stoje na raspolaganju jer – nove tehnologije znače i nove načine komunikacije s korisnicima. Kompanije će pritom posjedovati neprocjenjive informacije o svojim korisnicima, a uzbudljivo je već i razmišljati o načinima na koje će se ih sve angažirati i kakve će im sadržaje plasirati putem nosivih uređaja. Primjerice, korisnik nosivoga uređaja obavijest o pristiglome newsletteru možda više neće najprije vidjeti na svojemu smartphoneu nego na pametnome satu. Već u takvom scenariju potrebno je razmišljati o dužini naslova te kako njime privući privući pozornost…
Virtualna stvarnost
Već postoji na desetke različitih uređaja za virtualnu stvarnost. Većina ih je do sada bila za videoigre, ali pojavom Oculus Rifta i drugih sličnih projekata u 2016. godini, virtualna stvarnost postat će potpuno novo tržište za digitalno oglašavanje te će promijeniti način na koji kompanije komuniciraju sa svojim korisnicima, pri čemu će ponovno biti naglasak na personalizaciji i relevantnome sadražaju. Pritom je veoma važno naglasiti kako se Oculus Rift nalazi u vlasništvu Facebooka, što znači da bi virtualna stvarnost mogla jednoga dana donijeti tektonske promjene u sam koncept društvenih mreža. S obzirom na to da potrošačka verzija Oculusa na tržište stiže 2016. godine – markentigaši i digitalni stručnjaci sasvim će sigurno pomno pratiti u kojemu će smjeru krenuti priča o virtualnoj stvarnosti.
Blogeri i online influenceri
Blogeri koji su stručni i čitani u određenim nišama te drugi online influenceri postat će važan dio digitalnoga marketinškog miksa ne samo velikih tvrtki, nego i svih onih koji žele doći do točno određene publike putem vjerodnostojnih izvora informacija, odnosno preko “stvarnih ljudi” s kojima se mogu poistovjetiti i kojima mogu vjerovati. I u 2016., od onoga što je tvrtka rekla sama o sebi, mnogo će važnije biti ono što su drugi rekli o tvrtki, osobito ako je riječ o nekome tko uživa povjerenje i simpatije korisnika jer je “jedan od njih”.
Video (oglasi)
O dominaciji videa mnogo smo pričali, no neizbježno je i na kraju ove godine ponoviti te predvidjeti da videosadržaji (i vizualni općenito) i dalje imaju veoma važnu te rastuću ulogu. Ono što od 2016. očekujemo je da će videooglasi postati standard, kako na društvenim mrežama, tako i na web stranicama i aplikacijama. Velike kompanije nastavit će ulagati znatna sredstva u produkciju videa, dok će one manje iskoristiti kraće videoformate kako bi se predstavljale svojoj publici, služeći se pritom besplatnim servisima za produkciju videosadržaja.
Mobile (search)
Jedan od trendova koji svake godine iznova spominjemo, a koji polako ali sigurno preuzima dominaciju. U 2016. godini očekujemo da će prvi ekran biti onaj u pokretu. Kompanije će biti usmjerene na pružanje potpunoga iskustva korisniku upravo na ovome ekranu, a osim toga, predviđa se i primat mobilea u odnosu na desktop pretraživanje. Google u svojim pretragama već neko vrijeme “penalizira” web stranice koje nisu optimizirane za pregled putem pametnih telefona, a u sve više zemalja mobilni promet preuzima prvo mjesto od desktopa.
Rast online oglašavanja
Trend porasta udjela marketinških budžeta koji se troše na digitalnim platformama vidljiv je već godinama. Međutim, sa svim alatima za oglašavanje poput Google Adwordsa i Facebook Ads Managera, online oglašavanje postaje lako dostupno te se u 2016. godini očekuje kako će budžeti u digitalnome oglašavanju prvi put prestići TV oglašavanje. Osim što su lako dostupni, online kanali dopuštaju i sve veću fleksibilnost u upravljanju budžetima, omogućuju precizno targetiranje publike i kreiranje poruka koje direktno pozivaju na akciju, pa i samu kupnju proizvoda i usluga. Znakovito je kako pritom u oglašavačku utrku ulaze i igrači poput Snapchata i Instagrama – što znači da vizualni sadržaj u online oglašavanju još više dobiva na važnosti.
Mikro targeting
Targetiranje detaljno definirane ciljne publike u online oglašavanju, pa makar bila riječ i o vrlo malome broju korisnika, pokazuje se i do dva puta učinkovitijim od općih kampanja koje nisu ciljane. U 2016. godini očekujemo velik broj usko specificiranih kampanja s porukama kreiranim za točno određene nišne skupine korisnika, pri čemu mikrotargeting pruža mogućnosti u uistinu širokom rasponu primjena – od političkih izbora pa sve do oglašavanja ponude lokalnih trgovačkih lanaca.
Ad Block
Nakon što je ove godine i veliki Apple dopustio aplikacije za blokiranje oglasa, koje su u tren oka skočile na vrh ljestvica najpopularnijih aplikacija, svi pričaju o rastućemu trendu blokiranja svih oglasa među internetskim korisnicima. Već danas u razvijenijim zemljama, u kojima i veliki dio marketinških budžeta otpada na internetsko oglašavanje, svaki deseti korisnik interneta koristi neki od sustava za blokiranje oglasa, a marketingaši diljem svijeta nastoje otkriti kako kreirati zanimljivije oglase te kreativnije načine na koje će specifičnom porukom doseći pravu publiku. Stoga očekujemo manje banner i pop-up prozora, a više nativnoga oglašavanja i korištenja contentmarketinških praksi koje će ciljnoj publici poruke prezentirati na “prirodniji” i manje invazivan način.